2024. április 20., szombat - Tivadar napja

mt

Játék a kezekkel, ujjakkal 1.

Bár a kisgyerekek nagyon szeretik a mondókával kísért mutogatásokat, nem muszáj mindig mondókáznunk (nagyobb gyerekek sokszor már nem is igénylik ezeket). Mondókák nélkül is játszhatunk a kezekkel, ujjakkal.

Eljátszhatjuk a gyerekekkel például azt, hogyan váltja egymást a nap és a hold az égen. Egyik kezünk a hold, a másik a nap. Amikor a hold van fönn az égen, a karunkat magunk előtt magasra tartjuk, a kezünket ökölbe szorítjuk. Majd amikor a nap felváltja a holdat az égbolton, másik kezünket emeljük magasra, széttárt ujjakkal.

Elmutogathatjuk, hogy nyílik ki egy virág. A zárt öklünk a kis virágmag, amely a földben kuporog. A tavaszi meleg napsugár előcsalogatja a földből, szárba szökken, majd virágot bont. Kezünket lassan magasra emeljük, miközben ujjainkat széttárjuk.

Játszhatunk lovacskásat is. Mindkét kezünket tegyük az asztalra, vagy valamilyen kemény felületre, majd felváltva, ütemesen ütögessük az asztallapot a tenyerünkkel. Előbb aprókat üssünk, és lassan, mert a paci még messze van, majd ahogy egyre közelebb ér, úgy gyorsuljon, és erősödjön a kezek mozgása. Végül a lovacska, ahogy tovavágtat, úgy halkuljon, és ritkuljon a dobolás. De végigkövethetjük egy ló mozgását, az elindulástól, egészen a vágtáig. Előbb csak egyet- kettőt üssünk az asztalra, majd ahogy ügetni kezd, úgy egyre ütemesebben járjanak a kezeink. Vágtakor pedig gyorsítsunk, amennyire csak tudunk.

kéz

Minden gyerek kapható egy kis zenélésre. Zenehallgatás közben figyeljünk, hogy melyik hangszer hangját halljuk ki a darabból, és utánozzuk azt a kezeinkkel (fejleszti az auditív, azaz a hallás utáni észlelést, és a figyelmet is). Vagy ha a gyerek már ismer néhány hangszert, akkor kérjük meg, hogy "játsszon" azon a hangszeren, amelyiknek a nevét mondjuk. Pl.: gitározzunk, zongorázzunk, doboljunk, furulyázzunk, fuvolázzunk, trombitáljunk, hegedüljünk, cintányérozzunk, stb.

Természetesen nem muszáj történetet kitalálni az ujjak és a kezek átmozgatásához. Nagyon hatékony az is, elsősorban nagyobb, iskoláskorú gyerekeknél, ha barkácsolás, rajzolás előtt "bemelegítik" az ujjaikat, kezeiket.

Néhány példa a kezek és ujjak bemelegítésére:

  • Váltott kézzel, összezárt majd szétnyitott ujjakkal az asztallapon dobolunk.
  • Mindkét kéz az asztalon, az egyik ökölben, a másik nyújtva, tenyérrel lefelé. Majd csere. Folyamatos ütemben váltogassuk a kéztartást!
  • Kezek az asztalon tenyérrel lefelé. Jobb kezünk minden ujjával külön-külön koppintsunk egyet az asztalra, a hüvelykujjtól indulva a kisujjig és vissza! Végezzük el balkézzel is!
  • Tartsa a gyerkőc a kezeit vagy csak az egyiket kicsivel az asztallap fölött a levegőben. Csak azzal az ujjával koppintson az asztalra, amelyiknek a nevét hallja. Ha már jól megy, gyorsíthatunk a tempón. Ez a gyakorlat arra is remek, hogy az ujjak nevét jól megtanulják a gyerekek.
  • A két kéz ujjbegyeit érintsük össze. Végezzünk ujjkörzést az azonos ujjakkal, anélkül hogy a többi ujjat szétválasztanánk. Kezdjük a hüvelykujjal. Tehát a két hüvelykujjunkat egymás körül forgatjuk mindkét irányba, míg a többi ujjbegy összeérint, és nem mozog. Végezzük ezt el sorban minden ujjal! Picit nehéz, de egy kis gyakorlással sikerülni fog.
A cikket írta, a gyakorlatokat összeállította: duli. Köszönet érte!
Megosztás:

  • PocakkalHétről-hétre
    • Hányadik hétben vagy?

Adaptive Media