2025. február 13., csütörtök - Ella, Linda napja

mt

Ismered az Esőembert?

Emlékszem, a barátaink reakciójára, amikor diagnosztizálták kisgyereküknél a betegséget. Az apuka szomorúan azt kérdezte: "Mondd egy autista gyerek így néz ki?" Fogalmam sem volt, hogy milyen tüneteket keressek a kisfiún, igazából én csak azt láttam, hogy épp olyan szeretni való, mint bármely más kisgyerek.

A tudósok sokáig azt hitték, hogy az autizmust a rossz anya-gyermek kapcsolat okozza. Ezt talán az támasztotta alá, hogy az igazán szembeötlő tünetei három éves kor végére jönnek elő. Ez a felfogás azért is nagyon káros, mert így a szülőknek nem csak a gyerek másságával kellett megküzdenie, hanem esetenként az önváddal is.

Mára ez a nézet túl haladott lett. Ma sem tudják igazán, hogy mi okozza ezt az idegi fejlődési rendellenességet. Valószínűleg genetikai károsodás, a kromoszóma-rendellenesség, illetve a magzati állapotban bekövetkezett agyi károsodás egyaránt közre játszik a betegség kialakulásában.

eső

Az autizmus tünetei sok félék lehetnek, melyek függenek a beteg életkorától, környezetétől, értelmi és egyéb képességétől. Nos, ha már az értelmi képességeknél tartunk, akkor el kell mondanom, hogy nem minden autista ember rendelkezik olyan képességekkel, mint az Esőember című filmben Dustin Hoffmann, aki a kaszinóban a kiváló képességeivel nyeréshez jutatta az öcsét, mert az értelmi képességeik a magas intelligencia hányadostól az értelmi fogyatékosig változnak.

Az ilyen babák talán túl jók is, hiszen szinte közömbös, elmarad náluk a hangok, gesztusok utánzása, és a hangokra sem reagálnak. Így nagyon gyakran a siketség gyanúja merül fel először a szülőkben. A fejlődés során három területen figyelhető meg elmaradás:

Szociális kapcsolatokban, amikor nem fontos a környezete, szinte magányosan éli az életét, képtelen más emberekkel társas kapcsolatokat létesíteni. Nem keres vigasztalást a bánatára, de mások érzelmeivel sem törődik. Kerüli a szemkontaktust. Ezért a terápia során a szemkontaktus kialakítására törekednek a szakemberek.

A második terület, ami nem megfelelően fejlődik, az a kommunikációs készség. Ezek a gyerekek igen későn kezdenek el beszélni, nem gesztikulálnak, nem használnak mimikát. Amennyiben megtanulnak beszélni, akkor sem törekszenek önmaguk kifejezésére. Ezek a gyerekek szeretik a monotonitást, állandóságot, ezért szívesen ismételgetnek gyakran hallott mondatokat.

A harmadik a rugalmasság hiánya, ami pl. jelentkezhet abban, hogy az ilyen kisgyerekek a napi sétájuk során ragaszkodnak az azonos útvonalhoz.  Megzavarja őket a környezetükben bekövetkező minden fajta változás. Ismétlődő testmozgások pl. kéztördelés, előre-hátra hintázás, tárgyak ütögetése jelentkezik náluk főleg stressz helyzetekben.

Mit tehet a szülő ilyenkor?

Fejlesztő intézmények segítségét kell kérni. Minél hamarabb kezdődik el a fejlesztés, annál nagyobb a siker.

Ma Magyarországon a Korai Fejlesztési Központtól (1089. Bp. Delej u. 24-26, tel/fax. 314-2859, 210- 4364), Gyermek és Ifjúságpszichiátriai Ambulanciától (1089. Bp. Delej u.21. tel: 334-1123, fax: 314-2859, 210-4364), valamint a Korai Fejlesztő Központ Általános Iskolájától (1089. Bp. Delej u. 24-26) és a Serdülő Háztól remélhetnek segítséget az autista gyerekek szülei.

Amikor a barátaink túljutottak a kétségbeesésen, kerestek és találtak a kisfiúnak egy integrált óvodát, ahol jó kezekbe került. Kisbarátom hihetetlenül okos, hétről, hétre találkozunk a templomban, amikor minden gyülekezeti tagot megkér, hogy húzzon egy pálcát, és minden szín mást jelöl. Ezt a játékot ő találta ki, és hetente változnak a szabályok. Jelenleg egy speciális iskolába jár, de remélem, hogy nem sokára integrált oktatás keretében egy normál állami iskolába átíratják. Szívesen tanítanám. Jó vele együtt dolgozni.

Írta: V.B.Cs.

Megosztás:

  • PocakkalHétről-hétre
    • Hányadik hétben vagy?

Adaptive Media