Ismered az Esőembert?
Emlékszem, a barátaink reakciójára, amikor
diagnosztizálták kisgyereküknél a betegséget. Az apuka szomorúan azt kérdezte:
"Mondd egy autista gyerek így néz ki?" Fogalmam sem volt, hogy milyen tüneteket keressek a
kisfiún, igazából én csak azt láttam, hogy épp olyan szeretni való, mint
bármely más kisgyerek.
A tudósok sokáig azt hitték, hogy az autizmust a
rossz anya-gyermek kapcsolat okozza. Ezt talán az támasztotta alá, hogy az
igazán szembeötlő tünetei három éves kor végére jönnek elő. Ez a felfogás azért
is nagyon káros, mert így a szülőknek nem csak a gyerek másságával kellett megküzdenie,
hanem esetenként az önváddal is.
Mára ez a nézet túl haladott lett. Ma sem tudják
igazán, hogy mi okozza ezt az idegi fejlődési rendellenességet. Valószínűleg genetikai
károsodás, a kromoszóma-rendellenesség, illetve a magzati állapotban
bekövetkezett agyi károsodás egyaránt közre játszik a betegség kialakulásában.

Az autizmus tünetei sok félék lehetnek, melyek
függenek a beteg életkorától, környezetétől, értelmi és egyéb képességétől.
Nos, ha már az értelmi képességeknél tartunk, akkor el kell mondanom, hogy nem
minden autista ember rendelkezik olyan képességekkel, mint az Esőember című
filmben Dustin Hoffmann, aki a kaszinóban a kiváló képességeivel nyeréshez
jutatta az öcsét, mert az értelmi képességeik a magas intelligencia hányadostól
az értelmi fogyatékosig változnak.
Az ilyen babák talán túl jók is, hiszen szinte
közömbös, elmarad náluk a hangok, gesztusok utánzása, és a hangokra sem reagálnak.
Így nagyon gyakran a siketség gyanúja merül fel először a szülőkben. A fejlődés
során három területen figyelhető meg elmaradás:
Szociális kapcsolatokban, amikor nem fontos a
környezete, szinte magányosan éli az életét, képtelen más emberekkel társas
kapcsolatokat létesíteni. Nem keres vigasztalást a bánatára, de mások
érzelmeivel sem törődik. Kerüli a szemkontaktust. Ezért a terápia során a
szemkontaktus kialakítására törekednek a szakemberek.
A második terület, ami nem megfelelően fejlődik, az
a kommunikációs készség. Ezek a gyerekek igen későn kezdenek el beszélni, nem
gesztikulálnak, nem használnak mimikát. Amennyiben megtanulnak beszélni, akkor
sem törekszenek önmaguk kifejezésére. Ezek a gyerekek szeretik a monotonitást,
állandóságot, ezért szívesen ismételgetnek gyakran hallott mondatokat.
A harmadik a rugalmasság hiánya, ami pl.
jelentkezhet abban, hogy az ilyen kisgyerekek a napi sétájuk során ragaszkodnak
az azonos útvonalhoz. Megzavarja őket a
környezetükben bekövetkező minden fajta változás. Ismétlődő testmozgások pl.
kéztördelés, előre-hátra hintázás, tárgyak ütögetése jelentkezik náluk főleg
stressz helyzetekben.
Mit tehet a szülő ilyenkor?
Fejlesztő intézmények segítségét kell kérni. Minél
hamarabb kezdődik el a fejlesztés, annál nagyobb a siker.
Ma Magyarországon a Korai Fejlesztési Központtól
(1089. Bp. Delej u. 24-26, tel/fax. 314-2859, 210- 4364), Gyermek és
Ifjúságpszichiátriai Ambulanciától (1089. Bp. Delej u.21. tel: 334-1123, fax:
314-2859, 210-4364), valamint a Korai Fejlesztő Központ Általános Iskolájától (1089.
Bp. Delej u. 24-26) és a Serdülő Háztól remélhetnek segítséget az autista
gyerekek szülei.
Amikor a barátaink túljutottak a kétségbeesésen, kerestek
és találtak a kisfiúnak egy integrált óvodát, ahol jó kezekbe került. Kisbarátom
hihetetlenül okos, hétről, hétre találkozunk a templomban, amikor minden
gyülekezeti tagot megkér, hogy húzzon egy pálcát, és minden szín mást jelöl.
Ezt a játékot ő találta ki, és hetente változnak a szabályok. Jelenleg egy
speciális iskolába jár, de remélem, hogy nem sokára integrált oktatás keretében
egy normál állami iskolába átíratják. Szívesen tanítanám. Jó vele együtt
dolgozni.
Írta: V.B.Cs.