Télapó
A Télapó Magyarországon a Mikulás alakjával egybemosódó képzeletbeli figura a karácsonyi ünnepkörben.
Története
A Mikulás eredetileg a katolikus vallású vidékeken Szent Miklós püspök népies alakja. Szent Miklós legendája és december 6-iki egyházi ünnepe kapcsán terjedt el a 19. században a városokban, hogy a Mikulás az ablakokba helyezett kitisztított cipőkbe szaloncukrot vagy kisebb édességekből és déligyümölcsökből álló piros csomagot tesz december 6-án. Személyesen is lehet találkozni a Mikulással. Ekkor a díszes piros ruhás, nagy fehér szakállú püspököt fekete krampuszok (tkp. ördögök) kísérik, és a rossz gyerekeket ijesztgetik, virgáccsal fenyegetik vagy finoman meg is vesszőzik.
Angolszász területeken (főleg az Amerikai Egyesült Államokban) Santa Claus néven karácsonyi ajándékhozó alakká vált Mikulás, és története szerint az Északi-sarkon lakik. A gyerekek karácsony előtt levelet küldenek neki kívánságaikkal. A Télapó rénszarvas-vontatta szánjával december 25-én egy éjszaka alatt körbejárja a Földet, és a kandallóra tett zoknikba, harisnyákba apró ajándékokat helyezve lepi meg a gyerekeket.

Skandináviában a sarkkörön túli vidékekhez, hagyományosan Lappföldhöz kötik alakját. A finn Mikulást Joulupukkinak hívják.
A 20. században a Szovjetunióban Gyed Moroz, azaz Fagy Apó szorította háttérbe Szent Miklóst, Moszkva és Oroszország védőszentjét. Gyed Moroz újév napján hozott ajándékokat.
Eközben nyugaton a Mikulás a karácsonnyal együtt egyre inkább kommercializálódott, a tömegkultúra része lett. Ügyes marketingesek megszüntették a Mikulás évközi morális felelősséget hangsúlyozó, bírói szerepét, eltűntették mellőle a büntetést szimbolizáló krampuszokat. Az édesség- és játékipar mellett ma már egész sor termék használja reklámfiguraként. A Coca-Cola termékein hol akrobatikusan ugrándozik, hol joviális kövér szakállas öregúrként üldögél, néha pedig egész Mikulás-csapatok tűnnek fel a reklámfilmekben. Angolszász hatásra az európai kontinens városaiban is elszaporodtak karácsony előtt az utcai Mikulások.
A Télapó eredete Magyarországon
Elterjedt tévhit, hogy a "tél" és az "apó" szavak összekapcsolása kommunista elképzelés alapján jött létre a létező szocializmusban. A "télapó" szó a 20. század első harmadában keletkezett, és már a két világháború között is használták.
A Rákosi-korszakban a vallásellenesség miatt valóban kötelező volt a használata, a Kádár-korszakban azonban vegyesen használták a Télapó és a Mikulás szavakat. A kifejezés a magyar nyelv részévé vált, számos Miklós napi dal "kikerülhetetlen" része, így az újabb generációk is megtanulják.

A csokoládé-Mikulás
A Mikulás és az édesség alakját összekapcsolja a csokoládé-Mikulás. A kommersz csokimikulás valódi csokoládé helyett kakaós bevonómasszából készül, amelyben a drágább kakaóvajat olcsóbb növényi zsiradékkal helyettesítik. Magyarországon 1934-ben kezdtek ilyen figurákat gyártani. 2006-ban 8000 tonna csokimikulás készült.
Forrás: Wikipédia