Finommotorika fejlesztés dínókkal
Az óvodai évnyitón, szeptemberben beszélgettünk az óvónénikkel a finommozgások otthoni fejlesztéséről. Ők megnyugtattak, hogy nekem nincs teendőm, hiszen írni megtanítani az iskola feladata. Nekik pedig kifejezetten tilos sormintákat, írás-előkészítő motívumokat oktatni, mert ezt ráér a gyerek majd 6-7 évesen, iskolában megkezdeni.
Eltelt egy tanév, az iskolai felvételin a fejlesztő pedagógus pedig éppen az ellenkezőét mondta. A gyerek már le van maradva, finommotorikája fejletlen, a nyáron rajzoltassak vele sormintákat, mert nehéz lesz így az évet megkezdenie. Most legyen okos a szülő! Kire hallgasson?
Tény, hogy a környező országok legtöbbjében már 4 éves korban megkezdik az iskolaelőkészítést, sok országban az óvoda intézménye mini iskolaként funkcionál, ahol nemcsak sormintákat, de sokkal komolyabb dolgokat véghez visznek 4-5-6 éves gyerkőcökkel. Ha egy kicsit mélyebben beleásom magam a témába, akkor bizony rá kell, hogy döbbenjek, hogy nem biztos, hogy mi csináljuk jól, ha hagyjuk a gyereket 7 éves koráig kizárólag játszani, s csak aztán kezdjük meg a munkára, figyelemre, fegyelemre, kitartásra nevelésnek az alapvető lépéseit.
4 évesen, amikor már a gyerek a ceruzát meg tudja fogni gyönyörűen 3 ujjal (hozzáteszem ez már 2 éves korban kialakítható pusztán megmutatással, ha hagyjuk, hogy a kicsi leutánozzon minket), akkor már egy kapu kinyílik, és a gyerek kezébe eszközt adva megkezdhetjük a korai fejlesztést.
Hogy én ezt miért nem tettem? Nem tudom! Nem akartam rámenős, okoskodó anyuka lenni, itthon meg kényelmesebb volt elfogadni a kapott instrukciókat. Az egész tanéves pihenésnek majdnem intenzívnek nevezhető nyári felkészítés lesz a böjtje. A stratégiát kidolgoztam, a követelményszintet magamban felállítottam, így ma-holnap hatalmas lelkesedéssel ugorhatunk bele a munkába. Tartsatok velünk Ti is! Megpróbálok játékos lenni és túlzásokba nem esni.
A sorminták gyakorlásához, vonalvezetés pontosításához dínós rajzokat készítettem. Nehogy az összeset odaadjátok egyszerre, mert megrémül szerencsétlen gyermek. Naponta egy-egy bőven elég lesz. A vonalakat rajzolja át ahol szükség van rá, néhol ki is egészítheti, majd a megfelelő színnel színezze ki. (Engedd, hogy a színt ő válassza. A piros dinoszaurusz is csodaszép.)