Auditív figyelmet fejlesztő játékok 1.
1. Mi zörög?
A gyermek becsukott szemmel lehajtja a fejét, és szorgalmasan fülel. Hallgatja a zajokat, zörejeket, kiadott hangokat, majd kinyitja a szemét és visszamondja, hogy mit hallott. Fontos, hogy a megfelelő sorrendben és a megfelelő mennyiségben mondja vissza a hallottakat.
Pl.: Három dobbantás, két koppantás, egy taps.
Fiatalabb gyerekeknek rövidebb, idősebb gyerekeknek hosszabb zörejsor összeállítható.
Használhatóak ezek a kézenfekvő zajok, hangok, de odakészíthetünk eszközöket is, melynek zörejeit kell felismernie. Újságzörgés, billentűzet kattogása, gyerekcsörgő hangja, legócsörgés mind megfelelő választás.
2. Tapsolj, ha hallod
Tíz darab kétszótagú szót fölírunk egy lapra, és össze-vissza felolvassuk. Azt adjuk feladatnak, hogy ha egy bizonyos szót hall, akkor tapsoljon.
Pl.: A szósor a következő: alma, répa, kötre, szőlő, eper, krumpli, hagyma, barack, dió, dinnye.
Utasítás: Akkor tapsolj, ha azt mondom, hogy "alma"!
A feladat nehezíthető,ha az alma szó hallatán tapsol, a hagyma szó hallatán pedig koppant. Ha többen játsszák, akkor az egyik az alma szó hallatán, a másik a hagyma szó hallatán tapsol.
3. Csináld egymás után!
Kizárólag utasításokkal (mutogatni, kitekinteni tilos) elmondjuk a végrehajtandó feladatot.
Pl.: Menj az asztalhoz, fogd meg a poharat, és tedd a mosogatóba!
Menj a szobába, állj a szőnyeg közepére, ugonj kettőt, és gyere vissza!
4. Súgócska
Ugyanez a feladat, mint a harmadik feladatnál, csak a gyerek fülébe súgjuk. A gyermek a hallott utasításokat végrehajtja, a többi gyerek pedig csendben figyeli, végül pedig fel kell sorolniuk, hogy mik lehettek az utasítások, és milyen sorrendben kellett végrehajtani azokat.
A feledat itt is nehezíthető, hogy egy másik játékosnak kell fordított sorrendben visszaadnia, amit az előző csinált. vagy esetleg amit súgunk, azt fordított sorrendben kell visszaadni.
5. Fanyelven beszéljünk!
A fanyelven beszélés mesterségét iskolás korában midnenki elsajátította. Ideje, hogy átadjuk a csemetéinknek is ezt a tudást, illetve játsszunk is vele egy kicsit.
Elmondunk egy rövid történetet fanyelven, majd válaszolni kell a kérdésekre. A kérdések és a válaszok is adhatók szintén fanyaelven.
A fa nyelv lényege az hogy, amikor kimondunk egy szótagot, akkor azt újból elmondjuk, de a mássalhangzót kicseréljük F-re. PL: Esik az eső --> E-fe si-fik a-fa-z e-fe ső-fő.
Pl.:
Tegnap leesett az első hó. Készítettünk a kertben egy hóembert a barátommal, Misivel, de nem volt répánk, az orrának, így a szomszédba át kellett csöngetni, kérni egyet. A szomszéd Dani nyitott ajtót, és adott is egyet. Szeretett volna velünk jönni, hóembert építeni. Megengedtük neki. Jól összebarátkoztunk. Megbeszéltük, hogy másnap együtt megyünk iskolába.
Kérdések:
Kik szerepelnek a történetben?
Mi a helyszín?
Mit csinált a két barát?
Mi hiányzott?
Honnan szereztünk répát?
Mit beszéltünk meg a szomszéddal?
Hogy hívják a gyerekeket?
Jó szórakozást kívánok!
Feltöltötte: Adrienn. Köszönet érte.
Töltsd fel Te is kreatív- és játékötleteidet, receptjeidet, hogy mi is kipróbálhassuk!