Bántalmazás- és baleset-megelőzés
Gyermekbaleset megelőzés
A legtöbb európai országhoz hasonlóan, egyéves életkor fölött Magyarországon is a külső halálokok következtében veszítjük el a legtöbb gyermek- és fiatal életet. Több gyermek és ifjú hal meg balesetek következtében, mint együttvéve az összes betegség miatt.
A balesetek gyakran hosszantartó egészségügyi ellátást, rehabilitációt vonnak maguk után, és maradandó egészségkárosodást, életminőség-romlást és munkaképesség-csökkenést okoznak. A következmények nemcsak az egyén, hanem az egész család jövőjét befolyásolják, és a társadalom számára is komoly terhet jelentenek.
A balesetek nem azonos mértékben veszélyeztetnek minden gyermeket és fiatalt. Az 1-4 éves kisdedek és serdülőkorúak, a fiúk, a fokozott kockázatvállaló magatartású fiatalok és a szegénységben élők baleseti kockázata nagyobb. A magas halálozási arány, a súlyos sérüléses balesetek hosszú távú következményei a nemzetközi szervezetek figyelmét is a balesetek megelőzésére irányították. Számos kutatás és nemzetközi tapasztalat igazolja, hogy van mód a súlyos sérüléssel járó balesetek számának jelentős csökkentésére és következményeik enyhítésére. Az Egészségügyi Világszervezet, az Európai Unió, az Európai Környezetvédelmi és Egészségügyi Miniszterek Konferenciája évek óta szorgalmazza, hogy az európai országok készítsenek az ország helyzetének elemzésére épülő nemzeti cselekvési tervet a gyermek- és ifjúkori balesetek megelőzésére.
Nemzeti gyermek- és ifjúságbiztonsági akcióterv (http://www.ogyei.hu/baleset/)
A dokumentum legkülönbözőbb területein dolgozó hazai szakemberek együttműködésének eredménye, amely a 0-24 éves korosztály véletlen baleseteinek megelőzését szolgálja. „Nemzeti összefogás a gyermekek és fiatalok nagyobb biztonságáért” küldetéssel, tíz éves időtartamra (2010-2019) fogalmazza meg céljainkat, valamint meghatározza az első 3 év (2010-2012) feladatait, illetve az eredmények mérésének módját. A program a legsúlyosabb kimenetelű baleseteket kívánja eredményesebben megelőzni úgy, hogy a gyermekek egészséges testi, lelki és szociális fejlődését ne akadályozza. Célul tűztük ki, hogy a 0-24 éves kor közötti véletlen balesetek miatt bekövetkező halálozást 10 év alatt 30%-kal csökkentjük. A cél megvalósulása esetén a hazai gyermek- és ifjúkori véletlen baleseti halálozás a legkedvezőbb helyzetben lévő európai országok jelenlegi halálozási szintjét érné el.
A fenti cél eléréséhez szükség van mind a közlekedési (gyalogos, kerékpáros, jármű utas és járművezető), mind pedig a nem-közlekedési (égés, fulladás, mérgezés, leesés, önakasztás/félrenyelés) balesetek megelőzésére. A közlekedésbiztonság területén a jármű utasok védelme szempontjából az úgynevezett passzív biztonsági eszközök (kornak és testsúlynak megfelelő méretű gyermekülés, biztonsági öv) használatának további javítása szükséges. A gyalogosok és kerékpárosok saját biztonságukat a közlekedési szabályok betartásával, jó láthatósággal, kerékpáros sisak viselésével, a kerékpár jó műszaki állapotának biztosításával javíthatják. A fiatal segédmotor-, motor-, gépkocsivezetők nagyon sokat tehetnek a súlyos közlekedési balestek számának csökkenéséért. A gyorshajtás kerülésével, tudatmódosító szerektől (alkohol, drogok) mentes vezetéssel, az előírásokat betartó sebesség választással, az útviszonyoknak és vezetési gyakorlatuknak megfelelő vezetéstechnikával védhetik meg önmagukat, utasaikat és a közlekedésben résztvevő többi társukat.
Dr. Páll Gabriella
www.ogyei.hu