2025. október 01., szerda - Malvin napja

mt

Figyelemzavar 1.

A legtöbb irodalomban a figyelemzavart (ADD - Attention Deficit Disorder) és a figyelemzavaros magatartászavart(ADHD - Attention Deficit with Hyperactivity Disorder) egy kalap alatt említik, viszont a kettő, a hiperaktivitás és a figyelemzavar nem jár törvényszerűleg mindig együtt. Létezik figyelemzavar hiperaktivitás nélkül. Én itt és most kifejezetten a figyelemzavarra koncentrálnék, és a hiperaktivitásos, túlmozgásos, magatartászavaros és egyéb tünetektől eltekintenék.

A figyelemzavar fogalma

"A figyelemzavaros gyermek figyelme nehezen rögzíthető, minden külső inger azonnal elvonja a tanulástól, nem elég intenzív. Mindenre figyel, ezért nem igazán tud semmire sem odafigyelni. Esetleg megtapad a figyelmük, nem tudnak témát váltani, ezért sok információtól elesnek. A figyelem szelektáló funkciója elégtelenül működik. A sokféle inger közül nem tudja kiválasztani a számára fontos információt, ezért ismereteik rendszertelenek, esetlegesek. Amikor éppen tudnak figyelni, megtanulják a tananyagot, amikor nem, az idő kiesik számukra." Kulcsár Mihályné (2014): A tanulás öröm is lehet

"A figyelemhiány rendellenesség lényegbevágó jellemzője, az állandó viselkedésformának tekinthető figyelmetlenség, amely gyakoribb és súlyosabb, mint amit jellemzően észlelünk a fejlődés hasonló szintjén lévő egyedeknél." Sally Goddard Blythe (2014): Akaratlagos figyelem, biztos egyensúly, csodálatos összhang

Figyelemzavar

A figyelemzavar fajtái

Gyenge fókuszálás: A feladatot érti, de nem kezd bele azonnal, hanem idő kell ahhoz, hogy rákészüljön, ráfókuszáljon a kért tevékenységre. Hajlamos a halogatásra, mindig késésben van. Az utolsó pillanatig húzza a feladatok elkezdését, amikoris rádöbben arra, hogy már majdnem késő, ezért kapkodni kezd, emiatt pedig sokat ront.

A figyelmének szintjének lankadása: Minden feladatot félúton abbahagy, semminek nem ér a végére. Könnyen terelhető, nehezen marad fókuszban. A figyelem kapacitása persze az életkorral változik. kisiskolás korban még nem várjuk el a gyerektől, hogy a 45 perces tanórán folyamatosan, egy pillanatnyi szünet nélkül végig koncentrált legyen.

A figyelem megosztásának nehézsége: Egyszerre egy dologra tud csak figyelni. Tollbamondásnál az írásra összpontosítva nehezen tudja figyeli a tanárt, elveszíti a fonalat, egyre több hibát vét.

A figyelem terjedelme szűk: Összefügg a rövid távú emlékezet zavarával. Az ilyen gyermeket, ha megkéred, hogy hozzon egy kanalat a konyhafiókból, mire kiér a konyhába, elfelejti miért is indult. Nagyobb gondot jelent az iskolában a nyomtatott szövegről írottra másolás. A könyv és a füzet között valahol elfelejti, hogy mit kell írnia, és azt is, hogy hol járt.

Megosztás:

  • PocakkalHétről-hétre
    • Hányadik hétben vagy?

Adaptive Media