Figyelemzavar 1.
A figyelemzavar fogalma
"A figyelemzavaros gyermek figyelme nehezen rögzíthető, minden külső inger azonnal elvonja a tanulástól, nem elég intenzív. Mindenre figyel, ezért nem igazán tud semmire sem odafigyelni. Esetleg megtapad a figyelmük, nem tudnak témát váltani, ezért sok információtól elesnek. A figyelem szelektáló funkciója elégtelenül működik. A sokféle inger közül nem tudja kiválasztani a számára fontos információt, ezért ismereteik rendszertelenek, esetlegesek. Amikor éppen tudnak figyelni, megtanulják a tananyagot, amikor nem, az idő kiesik számukra." Kulcsár Mihályné (2014): A tanulás öröm is lehet
"A figyelemhiány rendellenesség lényegbevágó jellemzője, az állandó viselkedésformának tekinthető figyelmetlenség, amely gyakoribb és súlyosabb, mint amit jellemzően észlelünk a fejlődés hasonló szintjén lévő egyedeknél." Sally Goddard Blythe (2014): Akaratlagos figyelem, biztos egyensúly, csodálatos összhang
A figyelemzavar fajtái
Gyenge fókuszálás: A feladatot érti, de nem kezd bele azonnal, hanem idő kell ahhoz, hogy rákészüljön, ráfókuszáljon a kért tevékenységre. Hajlamos a halogatásra, mindig késésben van. Az utolsó pillanatig húzza a feladatok elkezdését, amikoris rádöbben arra, hogy már majdnem késő, ezért kapkodni kezd, emiatt pedig sokat ront.
A figyelmének szintjének lankadása: Minden feladatot félúton abbahagy, semminek nem ér a végére. Könnyen terelhető, nehezen marad fókuszban. A figyelem kapacitása persze az életkorral változik. kisiskolás korban még nem várjuk el a gyerektől, hogy a 45 perces tanórán folyamatosan, egy pillanatnyi szünet nélkül végig koncentrált legyen.
A figyelem megosztásának nehézsége: Egyszerre egy dologra tud csak figyelni. Tollbamondásnál az írásra összpontosítva nehezen tudja figyeli a tanárt, elveszíti a fonalat, egyre több hibát vét.
A figyelem terjedelme szűk: Összefügg a rövid távú emlékezet zavarával. Az ilyen gyermeket, ha megkéred, hogy hozzon egy kanalat a konyhafiókból, mire kiér a konyhába, elfelejti miért is indult. Nagyobb gondot jelent az iskolában a nyomtatott szövegről írottra másolás. A könyv és a füzet között valahol elfelejti, hogy mit kell írnia, és azt is, hogy hol járt.