2018. augusztus 18., szombat - Ilona napja

mt

Aludni pocakkal

2018-03-27 23:08:38 - Nojka

Kismamának lenni csupa öröm. Feltéve, hogy túl vagyunk a rosszulléteken, nem émelygünk, nem undorodunk különféle illatos és kevésbé illatos dolgoktól, és még nem akkora a pocakunk, hogy ne tudnánk a cipőnket egyedül is bekötni. A kismamaság azonban nem csak a nappalainkat változtatja meg, de nagymértékben az éjszakáinkat is.

Milyen éjszakai panaszokra kell felkészülnünk, és hogyan segíthetünk magunkon?

Gyakran már a terhesség első harmadában is jelentkező probléma a gyomorégés. Ezt eleinte a hormonváltozással járó emésztési problémák okozzák. A terhesség előrehaladtával azonban az egyre nagyobb méretű méh a gyomrot felfelé tolja, ezért a gyomorban levő gyomorsav eléri a gyomorszájat, ami folyamatos égő érzést vált ki. Természetesen vízszintes testhelyzetben mindez fokozottan érvényes. Orvosunkkal konzultálva szedhetünk savlekötőt, ma már többféle készítmény is rendelkezésünkre áll, melyeket kismamák is biztonságosan használhatnak. Természetes savlekötőként majszolhatunk kekszet, kétszersültet, puffasztott gabonákat, vagy kortyolhatunk kevés tejet. A tej lúgos kémhatású, ezért a gyomrunkban lévő savat azonnal közömbösíti.

Minél nagyobb a pocakunk, annál inkább zavaró jelenséggé válik a légszomj. A hatalmasra növekedő méh nem csak a gyomrot, de a tüdőt is felfelé tolja, ezért napközben is gyakran szembesülünk majd azzal, hogy kevésbé megerőltető mozgás vagy beszélgetés közben is lihegve kapkodjuk a levegőt. Sajnos ez is olyan probléma, ami vízszintes helyzetben kissé fokozódik, zavarhatja a kismamát a pihenésben. A savvisszaáramlás és a légszomj ellen aludjunk félig ülve. Rakjunk a hátunk mögé több nagy párnát, keressük meg a még pihentető, de elviselhető magasságot, és így próbáljunk pihenni.

pocak

Sok kismamát zavar éjjel izomgörcs, ennek az oka a magnéziumhiányban keresendő. A nőgyógyász javasolhatja magnéziumtartalmú szerek szedését, mindenképp említsük meg a konzultáció alkalmával.

Derekunk kímélése érdekében már jó előre érdemes beszereznünk az úgynevezett szoptatós párnát. Ezek a párnák apró műanyag gyöngyökkel vagy természetes alapanyaggal, pl. tönkölypelyvával vannak megtöltve. Az apró szemcsés töltet felveszi a test formáját, és megtartja azt, így nem süpped bele a kisbaba, miközben szopizik. Ez a tulajdonság hasznos lehet a pocak alátámasztásakor is. A szemcsék között a levegő szabadon cirkulál, ezért nem izzad bele a rajta fekvő. Formája kifli-alakú, vagy hosszabb kígyóforma. Ezáltal kényelmesen elhelyezhető az igénynek megfelelően. Ezt a párnát kiválóan használhatjuk fejünk alá is, kényelmes, kíméli a gerincet, jól alátámaszt. Érdemes kipróbálni!

Éjjel egyre gyakrabban fogunk arra ébredni, hogy ki kell botorkálnunk a wc-re. Ennek oka, hogy a húgyhólyagra is nyomást gyakorol a méh.

Kismamák idővel egyre nehezebben választanak alvási pozíciót. Ameddig kényelmes, az első néhány hétben természetesen alhatunk hason fekve, ezzel nem nyomjuk a kisbabát, hiszen ilyenkor még rengeteg helye van. A háton fekvés a baba növekedésével kényelmetlenné válik. Egyrészt a felfelé tolódó méh már említett hatásai miatt, másrészt azért, mert a kisbaba súlya terheli a gerincet. Ezenkívül egy bizonyos nagy verőérre is terhelő lehet, ezért önkéntelenül is testhelyzetet váltunk.

Mi maradt? Az oldaltfekvés. Ezzel nincs is gond, egészen addig, amíg nem érezzük szükségét az ellenkező oldalra fordulásnak. Ezt viszonylag lassan végezzük, háton fekve hagyjunk egy kis időt kisbabánknak is az elhelyezkedésre, majd óvatosan forduljunk tovább.

Meg kell említenünk még egy zavaró tényezőt az éjszakai pihenés szempontjából. Ez bizony nem más, mint maga a pocaklakó. A kisbaba a pocakban jókat alszik, miközben mi zötykölődünk a villamoson, sétálunk, vagy akár házi munkát végzünk. Szinte elringatja a mozgás, a különböző zajok, saját hangunk. Nem csoda, ha éjjel egy kicsit sem álmos. Gyakori panasz, hogy éjjel éppen a kisbaba rugdalózása, forgolódása, mocorgása nem hagyja aludni a kismamát. Legjobban tesszük, ha ilyenkor igyekszünk vele kapcsolatot teremteni, simogatjuk a pocakon keresztül, beszélünk hozzá, esetleg halkan énekelünk, a hangunk biztosan megnyugtatja. A család ébren lévő tagjai is szívesen elámuldoznak mocorgó pocakunkon, kezüket rátéve ők is érezhetik az új családtag vidám rúgkapálását.

Ha zaklatottak vagyunk, és emiatt nehezen jön álom a szemünkre, próbáljuk ki az egyik legjobb természetes altató, nyugtatószert: a mézet. Egy kiskanállal elszopogatva, rövid időn belül elálmosodunk, lefekvés után azonnal elalszunk, és reggel kipihenve ébredünk majd. Az álmatlanság hátterében állhat a szüléssel, anyasággal kapcsolatos aggodalmunk, nyugtalanságunk is, ezen segíthetünk egy esti sétával, miközben jót beszélgetünk a fejünkben keringő gondolatokról.

Minden zavaró tényező ellenére igyekezzünk a lehető legtöbb időt pihenéssel, alvással tölteni. Biztosan halljuk majd néhányszor a „most aludj, amíg még megteheted!" jótanácsot. Természetesen nem alaptalanul, hiszen a kisbaba megszületése után kishíján 24 órás szolgálatot kell tejesítenünk. Az éjjel szoptatással, vigasztalással, ringatással töltött, de saját alvásidőnkből hiányzó órákat nappal érdemes bepótolni, amikor tehetjük.

Írta: Nojka

Megosztás:
Ezt a bejegyzést még nem kommentálta senki.

Új hozzászólás
Ahhoz, hogy új bejegyzést készíthess, előbb be kell jelentkezned a fórumon regisztrált felhasználóneveddel és jelszavaddal.
Ha még nem regisztáltál, itt megteheted.
 
 

  • PocakkalHétről-hétre
    • Hányadik hétben vagy?
Kölyökpark
Mozgásterápia, okosító torna
Moonshine MFG Hungary
LogiLand.hu Webáruház
Rio Rendezvénykaszinó
Dr. Bátori-Kallós Picibaba.hu Verseny

Adaptive Media